Gondolj a legfélelmetesebb terrorra, ami csak érhet! Egy földönkívüli szörny támadása? Egy végzetes kór? Vagy a rettegés attól, hogy olyasvalaki fenyegeti az életed, akiről azt hitted, ő lesz, aki megvéd és szeret, ha bajba kerülsz, a családod egyik tagja!

Kubrick hátborzongatóan izgalmas remekművében – amelyet a Newsweek kritikusa az első epikus horrorfilmnek nevezett – az ember ezen utóbbi, mindenkiben mélyen megbúvó félelme jelenik meg. A Stephen King azonos című regénye alapján készült mesterműben Jack Nicholson élete egyik legjobb alakítását nyújtja, mint Jack Torrace, aki a családjával a téli holtszezon idejére egy, a világtól elzárt kísérteties hotelba költözik gondnoknak. Ha az évszázados falak mesélni tudnának, hátborzongató történetek tucatjai kerülnének a felszínre. Úgy tűnik, hogy Jack kisfia előtt nincsenek is titkai a háznak, mert látja a fürdőkádba fulladt nőt, az elegáns lakosztályban kivégzett férfit és az összes holt lelket, amelyek nem találnak nyugalmat. De lehet, hogy mindezek a rémképek csupán jeleznek valamit. A Jack agyát elborító őrületet, a folyamatot, amelynek hatására a szerető apa vérszomjas, gyilkos indulatokkal teli szörnyeteggé válik.

(Feliratos)

21 comments

  1. retromester nem tudom mit hadoválsz itt össze – vissza a filmtechnikáról.Ez a film egyrészt dögunalom, másrészt annyira eltér a könyvtől, hogy lényegében csak a szereplők kötik össze.Azonfelül, ha nem olvastad a könyvet, nem fogod megérteni, hogy mi is akar lenni.Ha ez neked mestermű, akkor soha jobbat ne nézz!

  2. Nicholson nagyon jó mint Jack Torrance, a többi szereplő viszont nagyon nem ! Még az öreg Scatman csak-csak bár nem ilyennek képzeltem a regény alapján. Az asszony meg a gyerek, na hát az valami botrányosan rossz választás.

  3. Jack Nicholson nélkül ez a film nem lenne sehol!
    A feleségét alakító szinésznő az vmi katasztrófa!

  4. Nagyon jó feldolgozás.Remek a színészi alakítás, a zene, és hát horror a javából.

  5. Nah, emberek. Ez az igazi horror. Felülmúlhatatlan, és egyben művészi.

  6. King mester (mély és örök hódolat a nevének) nem csípte/csípi az önálló műalkotásokat, csak azt, ami könyvillusztráció. Ez a film híven követi a történetet, de összehúzza, keményebbé és feszesebbé teszi, mint a King által sugallt 3 részes. Jack Nicholson zseni, de mindenki más is, ha láttatok igazán feszült, elképesztő thriller/horrrort, ez az. Kubrick ÉLJEN, Nicholson ÉLJEN, feltöltőnek köszipuszi!

  7. Ismét értetlenül állok a „remekmű” szó előtt.. nekem egyáltalán nem tetszett. Egyszerűen nem.
    Legalább megtudtam, hogy Kubrick filmjei nem nekem valók, de ez az én véleményem.

  8. A legjobb King adaptáció, annak ellenére, hogy sok mindenben eltér a könyvtől, de ez az az film, amely az egyetemes filmtörténet részévé tudott válni a feldolgozások közül, nemcsak művészi, de popkultúrális értelemben is. Aki szereti a pszicho-thrillert, annak mindenképpen kötelező a megtekintése – ha van még olyan, aki nem látta volna ezt a mesterművet.
    Sajnos a feltöltés a vágott verzió – képarányát tekintve (Nem a feltöltő hibája, a film ezen verziójának kiadója így csinálta meg a filmet). Az eredeti film 4:3 verzióban készült, az ide feltöltött az 1,85:1 képarányra vágott változat, azaz a kép aljából és tetejéből levágtak. (Akinek nem lenne tiszta a dolog, hogy mi is ez, és sok filmnél mire figyeljen ezzel kapcsolatban: Kubrick imádta a full frame, azaz 1,37:1 (4:3) felbontást. Ez a szabvány film felbontása, régebben a monitorok és a tv-k is ezen felbontást preferálták, ez volt a hivatalos szabvány egészen az 50-es évek elejéig, amikor – ebbe most hosszabban nem mennék bele, hogy milyen okokból és mért, akit érdekel, annak írhatok róla, ha kérdez – a mozi és a tv közti különbséget meg akarták változtatni és megjelent a szélesvásznú film. (Az Egyesült államok az 1,85:1 arányt preferálta. Ez a 16:9 képaránynak felel meg mai szemlélettel. Ahhoz, hogy ezen elférje egy 4:3 képarányú film annak tetejéből és aljából vágni kell. Ha ezt barbár módra csinálják, akkor simán PAN-olják, azaz belenagyítanak a képbe és a kieső rész eltűnik, ha komoly cég csinálja akkor PAN & SCAN-elik, azaz minden egyes jelenetet vizsgálra, vágáról-vágásra követve a filmet mozdítják el a 4:3-as belenagyított képkockát a szélesvásznú képen, így fontos momentum nem vágódik le a képről. (Ugyanez igaz a szélesvásznú filmek PAN&SCAN, illetve csak PAN eljárására. Talán mindenki emlékszik még a régi westernekre a magyar tv-kben. Beszéltek a szereplők, de nem látszott a fejük, csak az orruk. Mert csak PAN-olták a 2,35:1 arányú szélesvásznú képeket, ahelyett, hogy PAN&SCAN-elték volna, azaz az egyes beszélők arcára tolták volna a képet, kvázi újraszerkesztve ezzel a filmet.)

    No lényeg, ami lényeg, ez a verzó sajnos vágott, tehát nem a teljes kép látszik. (Nagyon sok filmmel történik ez mind a mai napig, sokszor a tv-k a 2,35:1, vagy 2,40:1 képarányú filmeket PAN-olják 1,85:1 képarányra…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük