Ez a tényeken alapuló bírósági tárgyalótermi dráma azzal a nemzetközi bírósággal foglalkozik, amely a háború sújtotta németországi városban, Nürnbergben ült össze a II. világháború után, hogy kivizsgálja a német katonatisztek által elkövetett háborús bűnöket és atrocitásokat. Az amerikai Robert Jackson bíró (Alec Baldwin) vezette csapatnak először a tárgyalótermet kell kialakítania, majd kipuhatolni, hogy az elfogott nácik közül kit kellene próbára tenniük, végül pedig kiválasztani azt a 21 személyt, akik a bíróság elé állnak. A kivégzést kezdetben ellenző Jackson bíró a szörnyűséges cselekedetek megismerése után már jobban elfogadta az ítéletet, miután megismerte a szörnyűséges bűntetteket. A 21 náci a Hitler helyettesének számító Hermann Göring vezetésével megpróbálta átvenni az irányítást a tárgyalóteremben. A színlelt harciasságnak azonban vége szakad, amint levetítik az elkövetett szörnyűségekről készült filmeket. A film egyes párbeszédeit a szerzők a bírósági periratokból vették át. Eleven képek tárulnak elénk a koncentrációs táborok világáról.

5 comments

  1. Vae victis!
    A történelem ismétli magát.
    Az emberiség alig fejlődött az idők során a konfliktus keresésben és kezelésben.
    Technikailag viszont óriásit.

    Ez a per mindenképp szemet szúr abban a tekintetben, hogy a törvénykezők elfelejtettek tükörbe nézni.
    A SZU ítélkezik kényszermunkára hurcolásról, mialatt több százezer kényszermunkást tartottak fogságban a háború után évekig.
    Az USA a rabszolgatartás rendszerén lett gazdasági nagyhatalom, miután koncentrációs táborokba zárta az őslakosok maradványait.
    Arra a visszakérdezésre, hogy a bíráskodók miképp értékelik pl. az atombomba bevetését, tudatosan, polgári személyek ellen, kb. az a válasz: ti kezdtétek!

    Angolszász etika: a cél szentesíti az eszközt.
    Minden amerikai akciófilm ebben erősíti a polgárt.

    Ha a mi emberünk: mesterlövész. Ha az ellenségé: orvlövész.
    Pedig mindkettő lesből gyilkolja azt, aki nem számít rá.
    Ha mi győzünk: diadal, ha az ellenség: mészárlás.
    A halottak szempontjából ugyanaz.

    Ebből a történetből azt láthatjuk újra, hogy az erőszak erőszakot szül és végül egyik sem jobb a másiknál, de az ítél, aki győz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük