A II. világháború csendes-óceáni hadszíntere. A corregidori vereség után a szövetséges haderő nagy része fogságba esik, vagy elmenekül. Learoyd, a társait elveszített, végsőkig kimerült amerikai katona a borneói dzsungel mélyén igyekszik meghúzni magát. Életét egy fejvadász törzsnek köszönheti, akik befogadják, sőt hamarosan a királyukká választják. Közöttük Learoyd ismét rátalál a békére és boldogságra – mindaddig, amíg a háború itt is utol nem éri: az angolok kis ejtőernyős csapatok dobnak le, hogy felrobbantsák a közeli viaduktot…

5 comments

  1. John Milius remeke. Aki nem ismerné Milius munkásságát, az kissé nehezen értheti meg a karaktereit és a motivációit. Szerintem Milius egy zseni, ugyanakkor küzd démonaival, melyek önértékelési zavaraiból fakadnak. Tudni kell róla – vagyis köztudott – hogy nagyon megtörte, amikor nem mehetett Vietnámba harcolni. Az önképnélküliség, a megalázottság, a saját magunk el nem fogadása pedig egyenes út a szélsőségek felé, a szélsőjobboldal felé. (Ha megfigyeljük ma is az alul iskolázott, elnyomott, munkájukban megalázott, önmagukkal folyamatos konfliktusban levő emberek jelennek meg a szélső jobboldalon, ahol a folytonos ellenségkép keresés, a saját életének kudarcainak kivetítése egyes népcsoportokra vagy vélt ellenfelekre a jellemző.) Milius militáns figura volt (és az ma is), aki elnyomva érezte magát, saját alkalmatlanságát olyan drámaként élte meg, mely előhozta látens homoszexualitását is (jellemő a szélsőjobbosokra a tagadás, azaz arányaiban köztük a legtöbb a homoszexuális, pont a hangoskodással és elutasítással próbálják leplezni). Vonzódik az erős férfikarakterekhez, a kidolgozott férfitesthez, melyek az übermens felsőbbrendőséget hirdetik – ilyen az általa alkotott Conan film főszereplője is – a Conan film bemutatójakor nagyon sokan vádolták Miliust a nácizmusból kiemelt übermens embertípus piedesztálra emelésével – valamint többi munkájában is vagy kisportolt férfi felsőtesteket mutogat, vagy erős, erőszakos karakterekt szerepeltek, mint Dirty Harry, Roma tv sorozat, Big Wednesday és sorolhatnánk.
    Ugyanakkor, ahogy említettem egy zseni, aki olyan filmek forgatókönyveit írta, vagy segédkezett bennük, mint a fent említett Conan – melyet rendezett is, Apokalipszis most, Vörös hajnal, Piszkos Harry és sorolhatnánk (Segédkezett a Cápa megírásánál, valamint a Vadászat a vörös októberre-nél is)! Sokszor fordul a háború felé, az Isten veled, királyban is a háború a fő mozgatórugó, ugyanakkor hihetetlenül statikus és lassú film, mely drámaiságával és többrétűségével.
    Milius Hollywood megtűrt rendezője, nyílt szélsőjobbossága és fegyvermániája miatt nem szívesen látják mindenhol, ugyanakkor tudni kell róla, hogy mint nagyon sok szélsőjobbos, ő is csak egy mentálisan terhelt ember, aki önmagával nem tud megküzdeni, elutasítottsága, rejtett homoszexualitása vezeti az erőszak felé, ahogy nagyon sok embert. Ezen filmje, mint ahogy minden filmje kötelező, hiszen pont zavart és zaklatott élete miatt tud zseniálisan alkotni. Nagyon sokat foglalkoztam anno Miliussal, írtam is róla esszét, a mozgatórugóiról, hatásáról, kapcsolatáról a külvilággal. Csak ajánlani tudom filmjeit, ha elvonatkoztatunk vállalhatatlan nézeteitől (önmagát nyíltan Zen-fasisztának vallja), zseniális író-rendező, aki mind képi világával, mind karaktereivel képes mélységeket elérni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük