„Evald Schormnak ez az alkotása talán a legmetafizikusabb és talán a legkegyetlenebb is. S e két dolog összefügg egymással. Ebben a filmjében nem találunk hősöket, mint első játékfilmjeiben, jóllehet főbb szereplők vannak. Itt (már?) nincs szemben állás a világgal, a konkrét társadalmi helyzettel, pontosabban talán: nincs nekifeszülés, nincs újrakezdés, nincs jobbító akarat, nincs (kudarcba fulladó) meggyőződéses elszántság. Ijedtség van, beijedtség, kapkodó „tűzoltás”, gyávaság, rosszindulat és kegyetlenség. Működésképtelen hierarchia van, szervezetlen együttélés, apokaliptikus véghelyzet, amely a film színteréül szolgáló falut fenyegeti. Mindenkit fenyeget. Társadalomról már nincs szó, annál inkább az emberről. És Schorm szereplői, szinte kivétel nélkül, (talán csak a falu bolondja nem) megbuknak a filmben megjelenített léthelyzet vizsgáján. A Mindennapi bátorság elkötelezett munkása, A tékozló fiú öngyilkossági kísérletet elkövető mérnöke, a Kamasztársadalom önmagát kereső diáklánya mind-mind a jóra törekedtek, még ha elbuktak is. De megtették, amit belső meggyőződésük, erkölcsük megkövetelt. Ezekből a törekvésekből születhet meg a jó, még ha korlátozottan is. Evald Schorm szerint a jó forrása maga az ember. Mint ahogy minden rosszé is. A Hetedik nap…-ban elénk táruló világ a bizonytalanság, a félelem, a reszketés világa, amelyben torzul az egyéniség, apad a hit, rossz irányba fut az akarat. De vajon ez a világ – kinek a műve? Öröktől fogva van, vagy csak épp most ilyen? Vagy emberek teremtették ezt a világot? Különös dolgot észlelhetünk Schorm alkotásában: a film „normál menetét” időnként, a falu elhelyezkedését, házait, főterét rövid – fokozatosan aláereszkedő – légifelvételek szakítják meg. Vajon honnan (repülőgép, helikopter?) készültek ezek a felvételek? Pontosabban: kik készítik (?) – hisz a földi történésekkel egy időben látjuk őket. S főképpen kinek vagy kiknek a keze nyugszik a kamera gombján? Továbbá: vajon van-e összefüggés a falu vélt vagy valós elszigetelése, körülzárása és a légi felvételek forgatása között?”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük