A 17 éves Elisabeth hazatér a kolostorból, miután tudomást szerez nővére haláláról és fellázad a falu rendje ellen, hogy teljes életet élhessen.
1900 nyara, egy dél-svájci völgyben. Elisabeth tizenhét éves, és éppen fogadalomtétel előtt áll, amikor idősebb nővére hirtelen halála arra kényszeríti, hogy elhagyja a zárdát, és visszatérjen a családi farmra, amelyet öt évvel korábban hagyott el. De Elisabeth már nem gyermek többé. A falu fojtogató és szigorú szabályai által megfojtva, és a nővére eltűnését övező rejtélyek megszállottjaként küzd a saját jogáért.
Mivel nincs időm bővebben kifejteni a véleményem, + értelme sincs, ezt a szárnyaszegett valamit elemezgetni, csak annyit erről a moziról, ez egy rettenet.
Kiemelem a zajból a filmre vonatkozó kitételeimet: „Amely film egyébként nagyívű, arányos, művészi, balladai, lírai, drámai – és nem csak formás, hanem tartalmas is. Szinte nouvelle vague. Ez a film művészet, nem illik az IMDB értékelés rendszerébe és közönségébe, ezért a jelenleg 6,8-as ottani alulértékelése.”
Hozzáteszem, persze, nem kisrealista mindennapirészlet-megfigyelő, apróságokon elidőző a dramaturgiája, hanem drámai sűrítmény. Legfőbb értéke az a bizonyos balladai homály, rengeteget elmond azzal is, amit nem mutat meg, de ott érezzük a szereplők viselkedése mögött. Ha még egy kicsit groteszkebb lenne, felemlegetném Bunuelt is, de annyira persze nem groteszk, mint egy klasszikus Bunuel-film – és a klasszikus Bunuel-filmekkel ellentétben nincs is tele deus ex machinával, a szereplők a közeg kisszerűségébe ragadnak (a kitörni próbálók kitörési kísérletei is).
Manapság nagyon ritkán készítenek ilyen filmeket, mert az „Egy órán keresztül tulajdonképpen semmi nem történik.” jellegű reakciókat kevés alkotó és producer és finanszírozó kockáztatja meg. A hatvanas-hetvenes években ilyesmi volt az alapritmus, erre (is) tódult a közönség (Antonioni, Tarkovszkij…), manapság ellenben tízszer gyorsabbat vár a nézők zöme.
Szóval, aki megnézi, tartalmas, stílusos filmet láthat, ha odafigyel.
Az admin megint helyt adott echte fasisztoid szövegeknek, göbbelsipropagandának, uszításoknak, inszinuációknak – nem mellesleg úgynevezett személyeskedéseknek is, de az nem izgat, amiatt nem szólok. (Félreértés ne essék, a göbbelsipropagandista uszítás már kismisi első, általam kifejezetten eufemisztikusan lereagált kommentjére is vonatkozik, nem véletlen, hogy azonnal megszólalt őssejtdonorja, a már jónéhányszor innen kitiltott Petya is.) Bizonyos korábbi megfogalmazásai alapján gyanítom, hogy az admin nem elsősorban a szélsőséges szólásszabadság híveként ad helyt ezeknek, hanem mert inkább – valamelyest – szimpatizál az ilyen a szövegekkel, vagy legalábbis nincs elég érzékeny detektora hozzá. Már csak azért is gyanítom ezt, mert még itt is van moderációs szabályzat, és az tiltja az olyan szövegeket, amiknek sokadszor is helyt adott.
Félek, hogy a „gyereket nevén nevező” figyelemfelhívásom okozta zavart megint a film alatti kommentszekció zárolásával véli majd az admin „megoldani”. Kár lenne, ugyanis egy igen komoly minőségű filmről van szó, amelyről érdemes beszélni.
Nem értem,miből gondolod,hogy velem szimpatizál Admin??Hiszen a te (idézlek)—> „fasisztoid”mocskolódásaid is átengedi nem??A te sértegetéseid is simán átcsúsznak a rendszeren.Tükörben teszed azt,ami szerinted az én nézőszögemből helytelen…Buta ember lehetsz.És akkor jöhet is a „koments is closed”…. 😁
Kedves admin!
Köszönöm válaszod.
A frusztrált emberek mennyiségével (és „minőségével”) kapcsolatos kitételedhez hozzáteszem, hogy hát de, én aztán tisztában vagyok, hogy mennyi frusztrált ember van, és azok hogyan működnek manapság a médiában – hát még a social mediában -, a társadalomban. Egyebek mellett történész, szociológus, újságíró, médiamunkás, tanár… diplomáim és munkahelyeim voltak-vannak, én aztán sokoldalúan vizsgálom és tapasztalom, hogy mi a helyzet ma az országban, a rendszerben – sőt, éppenséggel egy-egy fórum adminjaként is kezelek ilyesmit. Nyilván ezért is rendelkezem esetleg érzékenyebb detektorokkal, és figyelmeztetlek téged/titeket az „átlagosnál” többször, mert sokféleképpen szakmám ezzel (például médiaszociológiával) foglalkozni, tehát sokféleképpen látom át szakmailag is, hogy mit jelent, ami itt is történik elég sűrűn. Másrészt demokrata kultúrember vagyok, fehérek közt európai…
Én persze csak azt a szűrt eseménysort látom, ami a szűrésen átjutva meg is jelenik itt, de ugyebár azzal szemben is kénytelennek éreztem magam néha megszólalni egy kis „érzékenyítés” végett. Persze saját magamon is kínomban vigyorgok, hogy egy szimpla filmes oldalon is ilyesmik miatt kell ügybuzgóskodni, beleállni olyan eseményekbe, amelyeknek az oldal céljához semmi köze. (De egyébként főleg olyankor állok bele, amikor köze van az oldalhoz, mert konkrét filmeket, alkalomadtán remekműveket is felhasználnak ürügyként némelyek az agitpropjuk, és ami leginkább nem mindegy, ORDAS ESZMÉK terjesztésére. Mint itt is…)
Admintársi üdvözlettel – hehe.
Petya hagyd kammerert, megveszik egy kis figyelemért, azt hiszi ő már nagycsoportos az óvodában. Mindenhova odaír ahova én, és szokásához hűen az én véleményemmel foglalkozik, mivel neki nincs. Mindegy csak ő legyen a középpontban, ezt pedig úgy kívánja elérni, hogy engem próbál legyőzni. (Mintha én volnék az akadálya az elismerésének.) Előrébb volna, ha saját magával foglalkozna, talán rájönne, attól hogy állandóan idegen szavakat használ, (amit valószínűleg nem is ért) nem fog okosabbnak tűnni. Arra is rájöhetne, hogy buborékban él, a világ szerencsére nem olyan, mint amilyennek ő szeretné látni. Azzal kompenzálja a tudatlanságát, hogy olyanokat állít, amit sosem mondtam, hiába van leírva egy hozzászólással lejjebb, ez neki nem számít. Pl. itt: „0.68 sem lenne, annyira rossz, és ezt most nem a mondanivalójára értem.” Ez nem zavarja, ezt írja: „Emberünknek persze szokás szerint most is az ő homofób, rasszista… karakterét zavaró motívumok miatt nem tetszik az adott film.” A többi marhaságáról nem is beszélve. Ahhoz képest hogy már nincs más eszköze a cinizmuson kívül „Szép ecsém, be nagy kár…” szépen kikereste a svájci filmeseket. Persze ő is tudja, hogy nem így értettem, de neki ez sem számít. A címkéket is előszeretettel ragasztja másokra, bár az ő felfogó képességének nem számít, mert úgyis azt gondol rólam, amit ő akar gondolni, mindegy lenne, én mit állítok magamról, azért megpróbálom elmagyarázni én mkit gondolok. Arról hogy rasszista vagyok: úgy gondolom, hogy mióta a világ világ, a környezeti különbségek, földrajzi elhelyezkedés stb. határozták meg egy-egy csoport életét, gondolkodását, hagyományait, küllemét stb. Így jöttek létre az emberi rasszok (az állatvilágban a fajok), és ahogy az állatvilágban vannak a ragadozók és a zsákmányállatok, úgy az emberek világában is örökös ellentét határozza meg a különböző csoportok közti viszonyt. Egyes csoportok (nem feltétlenül rasszok) között olyan viszonyok állandósultak, vagy jöttek létre ideiglenesen, mint a ragadozók és zsákmányállatok között. Egyes csoportok birtokolni akarják mások javait, vagy egyszerűen nem tudják elviselni a viselkedésüket, életvitelüket, hagyományaikat. Ez legtöbb esetben külső jegyek alapján azonosítható, pl. fekete, sárga, fehér, rézbőrű, ezért a rasszok közti háborúnak vagy rasszok közti összetűzésnek nevezhető. Én ezt nem tartom jónak, ezért elítélem azokat a törekvéseket, amelyek rá akarják erőltetni az ellenkező csoportra a másik csoport törekvéseit, kultúráját, viselkedését. Ez nem megy ilyen módszerekkel, csak elmélyíti az ellentéteket. Ez ellen felszólalok, ahol csak tehetem. Ha ezért rasszista vagyok, ám legyen. Homofób vagyok? Nem viszolygok a másoktól, (mindig voltak és mindig is lesznek, vagy azért mert deviánsok, vagy azért mert betegek, de semmi esetre sem normálisak, döntse el aki tudja) attól viszolygok amit már leírtam a rasszizmus kapcsán, mikor rá akarják erőltetni a világukat a hetero többségre. Mondok egy példát. A nyolcvanas években a hetero többség értelmisége úgy döntött hogy pozitív példákat kellene állítani, mert nem akarták, hogy szerencsétlen homárokat, transzikat, stb. agyonverjék. (Mivel ez nagyon gyakran megtörtént.) Ennek a következménye lett, hogy a filmekben vicces és pozitív szerepeket kaptak. Ahhoz képest hogy a heterók csoportja tett egy lépést és nem akarta megsemmisíteni őket, most ott tartunk, hogy ők pofáznak nekünk, meg akarják mondani, mit gondolhatunk, mit mondhatunk, mit tehetünk. Hát nem. Ez ellen is felszólalok mindenhol, ahol csak tehetem. Ha ettől homofób vagyok, akkor legyen. A jövőre nézve pedig, mikor nem foglalkozom a kammererhez hasonló emberekkel, az azért van, mert nem képesek érveken alapuló párbeszédre. Ha majd nem csak a saját csoportjuk agresszióját képviselik, akkor elvárhatják, hogy szóba álljanak velük. Addig pedig kocc, és nem lesz súrlódás.
Ugyan így gondolom,sokunk helyett is meg fogalmazod érthetően a lényeget!Én nem tudom magam ilyen szépen kifejezni,ezért irigyellek.Látszik hogy művelt ember vagy.Én fele annyira sem talán,ezért nyersebb is a modorom,de legalább az igazat írom-mondom.
Sajnos vannak olyan harcos punktum kinyilatkoztatók, akik valamilyen okból nem ismerik fel azt, hogy amit leírnak, az esetleges szándékaikkal ellentétben sem vélemények. Egy vélemény kifejtésében nagyon sokat segítene, ha azt jeleznék egy „szerintem”, vagy kicsit elegánsabban, „véleményem szerint” mondatkezdéssel, ám ilyennel véletlenül sem hozakodnak elő.
Sajnos megint nem áll módomban önmagában a filmről írni itt – persze ez sokkal-sokkal többször igaz, mint ahányszor kitérek a mellékkörülményekre.
„Itt a bizonyíték, hogy Svájcban is csinálnak filmeket”
Szép ecsém, be nagy kár… Például Godard és az Ötök, élükön Tannerrel és Gorettával, aztán Yersin, Murer… után éppen most találni bizonyítékot arra, hogy Svájcban is csinálnak filmeket, hát…
„…bár jobb lett volna, ha nem.”
Emberünknek persze szokás szerint most is az ő homofób, rasszista… karakterét zavaró motívumok miatt nem tetszik az adott film. Amely film egyébként nagyívű, arányos, művészi, balladai, lírai, drámai – és nem csak formás, hanem tartalmas is. Szinte nouvelle vague. Ez a film művészet, nem illik az IMDB értékelés rendszerébe és közönségébe, ezért a jelenleg 6,8-as ottani alulértékelése.
kammerer!Foglalkozz a saját véleményeddel,ne a másikat kritizáld,aki rendesen meg mondja a véleményét!Nem biztos hogy homofób,csak valószínűleg nem kiváncsi ezekre a nyomorék tartalmú filmekre,mint mi,sokan mások!Nem akarjuk a szívárványt bámulni úton-útfélen!Tudjuk vannak,el vannak fogadva,de menjenek máshová ezekkel a filmjeikkel,mert nagyon kevesen kiváncsiak a hálószoba titkaitokra!
Itt a bizonyíték, hogy Svájcban is csinálnak filmeket, bár jobb lett volna, ha nem. Egy órán keresztül tulajdonképpen semmi nem történik. SPOILER!!! Aztán a hormonok elkezdenek tombolni. Leszámítva a hegyoldalban történő közös önkielégítést, amit a főszereplő leány kukkol, semmi jele az elkövetkező képsoroknak. A fiatal csaj átveszi az iránytást, aminek egy gruppi lesz a következménye, ahol a srácok farka egymásba ér, megcsodálhatjuk a homokozást egy hegyi legelőn. Ez a film mindent megtámad, ami normális. Kezdve a katolikus egyházzal, a normális szexualitással folytatva, majd az általános rendet megcélozva. Mindezt úgy bemutatva, hogy ez generációnként ismétlődik (szerintük), majd azzal fejezve be, hogy „el kellene menni”. A záró képsorokban a lány fölé úgy magasodnak Svájc hegyei, mint a társadalom rendje a deviancia fölé, de az ölelkező, egymást simogató, vigasztaló fiatal srácok, a csajjal karöltve, már tudják, hogy elmennek és itthagyják anyáik és apáik világát, ami nekik nem felel meg és végre új rendet teremtenek egy új helyen. Persze a filmben is, mint az életben, együttjár a devianciával az erőszak és a halál. Az emberi természet már csak ilyen, „kiveti magából azt ami más”. De mi lesz ha a világ lesz más, mert sikerül új világrendet létrehoznia a deviánsoknak? Ma már tudjuk, hogy akkor megpróbálja kivetni magából azt ami eddig normális volt. SPOILER VÉGE!!! Ez a film nyílt támadás minden érték ellen, amit eddig ismertünk. Az IMDB-nél persze ezt is 6.8-ra értékelték, de tudjuk, hogy ez is csak a szokásos csalás, különben 0.68 sem lenne, annyira rossz, és ezt most nem a mondanivalójára értem.